32. Fatema Nouali förvånad

30.09.2016 13:47

I September 12, 2016 med artikeln "New York ... Sex and the City" i den egyptiska engelskspråkiga dagstidningen Egypten Independent, skrev kolumnisten Fatema Nouali om sina intryck från ett besök i New York nyligen. Hon skriver att på grund av sin förtrogenhet med och kärlek till den amerikanska serien "Sex and the City", förväntade hon sig att New Yorks kvinnor skulle vara chica och vackra, och att de skulle fånga uppmärksamheten hos män på gatorna.

Men hon blev förvånad över att upptäcka att även om New Yorks kvinnor bär kläder som är avslöjande enligt egyptiska standarder, och blandar sig fritt med män på offentliga platser, stirrar inte männen på dem och att de inte upplever den typ av sexuella trakasserier som är förhärskande i Egypten.
"Innan jag kom till New York, upplevde jag detaljerna i New York liv genom en amerikansk TV-komediserie som kallas Sex and the City om New York kvinnors liv - som verkade framför allt kännetecknas av frihet - fyra kvinnor som gjorde alla beslut när det gäller deras liv, var och en med sin egen karaktär och mål, de delar staden med män på lika villkor, på ett sätt som verkade otänkbart.

 
"Jag levde med dessa kvinnor, via skärmen, följde deras liv, så packad med händelser både romantiska och tragiska, inklusive några liknande våra liv som arabiska kvinnor och andra så avlägsna att vi inte kan föreställa dem händer bland allmänheten - pga religiösa eller sociala skäl.
"Jag kom till New York med föreställningen om att kvinnor i staden är chica, vackra och charmiga, männens ögon som följer deras skönhet på gatan, kvinnorna glada och inbjudande. Men det var jag förvånad över att finna helt andra beteenden.

 
"Kvinnor här inte upplever den typ av sexuella trakasserier så ofta utövas av män. Deras kläder är mer än avslöjande enligt våra normer, men deras nästan nakna kroppar är inte nödvändigtvis en provokation för män, som helt enkelt tittar bort. Trånga utrymmen innehåller båda könen i tunnelbanan, men ingen tittar på någon annan, med full respekt för privatlivet.
 
"Jag var den enda som tittade på människor av båda könen under långa perioder, med tusen frågor som snurrar i mitt huvud, och jag letar fortfarande efter svaret på en fråga. Vad gör att dessa människor skiljer sig från oss till en sådan grad? Har män här har andra gener än våra män? Eller är det arabiska mannen mer manlig och maskulin, och bör vi vara tacksamma mot naturen för att bevilja oss denna typ av människa?

 
"Det tog mig inte lång tid att räkna ut att motviljan av en blick här är inte ideologiskt eller religiöst motiverad. Här lagen tvingar dig att respektera andra, och det garanterar yttrandefrihet, val av kläder och handlingar - så länge det bara påverkar dig, snarare än att inkräkta på andras frihet.
 
"Jag har alltid ansett mig fri, utövat min frihet utan begränsningar. Men när jag upplevde att leva med kvinnor här och följt deras rörelser runt om i staden, insåg jag hur långt vi är från känslan av att dela det offentliga rummet med den andra halvan av samhället.

 
"Här i New York, hänvisar kroppen inte nödvändigtvis till sex. Kvinnor bär vad de önskar. Dessutom, tvånget att vara vackra för kvinnor, som tvingar dem att följa fitness och kvinnlighet, gäller endast en minoritet.
 
"Jag hittade en stad som tillåter kvinnor att leva ett värdigt liv, frihet, säkerhet, samexistera med män - och inte en antydan till kön eller trakasserier. Även tecken på att uttrycka kärlek, såsom kyssar och kramar mellan älskande, som är välkända i europeiska länder, är nästan obefintlig här. Kärlek och sex har sin plats i sovrummet . - Och med samtycke av båda parter "

New York:

Bildresultat för subway new york

 

Cairo, Egypt:

Bildresultat för egypt sex harassment
Bildresultat för egypt sex harassment